چاپ مطلب

تب مالت

تاریخ انتشار ۱۳۹۶/۱۱/۱ , ۵:۷

تب مالت

تب مالت یا بروسلوز (Brucellosis ) یک بیماری عفونی است که در اثر باکتری به نام بروسلا (Brucella) ایجاد می‌شود. این باکتری از حیوانات به انسان‌ها انتقال می‌یابد.

چند گونه متفاوت باکتری بروسلا وجود دارد. برخی انواع این باکتری در گاو دیده شده و برخی دیگر در حیواناتی مانند سگ، خوک، گوسفند، بز و شتر دیده می‌شود. اخیراً دانشمندان گونه‌ های جدید این باکتری را در روباه قرمز و برخی حیوانات دریایی از جمله سیل مشاهده کرده ‌اند. باکتری بروسلا در حیوانات را نمی‌توان درمان نمود. تب مالت یک بیماری جدی در بسیاری از مناطق سرتاسر دنیا محسوب می‌شود. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت تب مالت بیش از نیم میلیون نفر را هر ساله درگیر می‌کند.

چه عواملی باعث ابتلا به تب مالت می‌شوند؟

تب مالت در انسان زمانی ایجاد می‌شود که فردی در تماس با حیوان آلوده و یا محصولات به ‌دست‌ آمده از حیوان آلوده به باکتری بروسلا قرار می‌گیرد. این باکتری در موارد بسیار نادر از فردی به فرد دیگر گسترش می‌یابد. مادران شیرده که مبتلا به تب مالت هستند ممکن است باکتری را به فرزند خود منتقل کنند. باکتری بروسلا ممکن است از تماس جنسی نیز منتقل شود.

روش‌های انتقال باکتری تب مالت

• از طریق بریدگی یا خراشیدگی پوست
  • تنفس هوای آلوده به باکتری (در موارد ناد)
  • خوردن و آشامیدن محصولات آلوده به باکتری مانند شیر غیر پاستوریزه یا گوشت نیم پخته

چهار نوع باکتری بروسلا عامل اکثریت موارد تب مالت در انسان‌ها هستند.

عوامل زمینه ‌ساز تب مالت چیست؟

بیماری تب مالت در کودکان چندان شایع نیست. در صورتی که محصولات لبنی غیر پاستوریزه مصرف می‌کنید احتمال ابتلا به تب مالت وجود دارد. لبنیات محلی ممکن است آلوده به باکتری تب مالت باشد. همچنین افرادی که مشاغل مرتبط با گوشت گاو و گوسفند دارند نیز در خطر تب مالت قرار دارند.

علائم تب مالت چیست؟

علائم عمومی تب مالت اغلب مبهم‌ و شبیه به آنفلوآنزا است. علایم این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تب (شایع‌ترین علامت تب مالت تب است که اغلب هنگام بعد از ظهر تب بالا میرود)
  • کمر درد
  • درد سرتاسر بدن
  • کم اشتهایی و کاهش وزن
  • تعریق شبانه
  • ضعف
  • دل درد
  • سرفه

معمولاً علائم ظرف 5 تا 30 روز پس از تماس با باکتری بروز می‌کند. شدت علایم بستگی به نوع باکتری که شما را بیمار کرده است دارد.

آیا تب مالت از سگ منتقل می‌شود؟

سگها نیز ممکن است آلوده به باکتری بروسلا باشند اما معمولاً بیماری آنها خفیف است. حداقل یک روش شناخته شده انتقال تب مالت از سگ به انسان، گاز گرفتگی سگ است. با این حال معمولاً سگهای آلوده به تب مالت این بیماری را به صاحبان خود منتقل نمی‌کنند. در صورتی که در تماس با خون و مایعات بدن حیوان آلوده قرار داشته باشید، احتمال ابتلا به تب مالت وجود دارد. در صورتی که به علت بیماری و یا مصرف برخی داروها، ضعف سیستم ایمنی دارید نباید سگهای آلوده به باکتری بروسلا را لمس کنید .

تشخیص تب مالت چگونه است؟

ابتدا بیمار شما را معاینه می‌کند. ممکن است دچار تورم کبد، تورم گره ‌های لنفاوی، تورم طحال، تب بدون علت، تورم مفاصل و درد مفاصل و همچنین تحریکات پوستی باشید.

آزمایش خون برای تشخیص عفونت تب مالت انجام می‌شود و نوع باکتری در آن مشخص می‌شود. شناسایی نوع باکتری به مشخص کردن منشأ عفونت کمک می‌کند.

درمان تب مالت چگونه است؟

درمان این بیماری دشوار است. ممکن است پزشک داروی آنتی ‌بیوتیک برایتان تجویز نماید. داروهای آنتی ‌بیوتیک که برای درمان تب مالت استفاده می‌شود به صورت زیر است:

• داکسی سایکلین
  • استرپتومایسین
  • سیپروفلوکساسین
  • ریفامپین
  • باکتریم
  • تتراسایکلین

باید به مدت چند هفته آنتی ‌بیوتیک مصرف کنید تا از بازگشت بیماری جلوگیری شود. احتمال بازگشت بیماری پس از درمان حدود 5 تا 15% است و معمولاً ظرف شش ماه اول درمان اتفاق می‌افتد.

بهبودی چند هفته و یا حتی چند ماه ممکن است طول بکشد. بیمارانی که ظرف یک ماه پس شروع علائم، تحت درمان قرار می‌گیرند بهبود می‌یابند.

عوارض تب مالت چیست؟

عوارض جدی تب مالت ممکن است به‌صورت زیر باشد:

• عفونت دستگاه عصبی مرکزی
  • اندوکاردیت (عفونت پرده پوشاننده قلب یا دریچه‌های قلبی)
  • آبسه کبد

تب مالت ممکن است علائم طولانی مدت ایجاد نماید که مشابه بیماری سندرم خستگی مزمن است. علائم آن ممکن است منجر به ناتوانی در انجام امور روزمره شود:

• تب متناوب
  • درد مفصل

تب مالت در زنان باردار ممکن است منجر به سقط جنین و نقایص مادرزادی در کودک شود. مرگ ناشی از تب مالت نامتداول است و بیشتر مرگ‌های ناشی از آن مربوط به عفونت قلبی است.

با تشکر دکتر بهنام مقدادی

چاپ مطلب